SØKEMOTOROPTIMALISERING – SJEKKLISTA 2017
januar 16, 2017
Hvorfor styrter ikke flere fly grunnet mekanisk svikt? Med tusenvis av bevegelige deler virker det i utgangspunktet uungåelig at ikke noen av dem til slutt skal gå i stykker og forårsake en alvorlig ulykke. Så hvorfor skjer det nesten aldri? En avgjørende faktor – sjekklister
Før et fly overhodet når rullebanen har mekanikere og piloter allerede vært gjennom omfattende pre-flight sjekklister og sørget for at alt fungerer nøyaktig slik det skal.
Er du en bedriftsleder og har ambisjoner om å gjøre virksomheten din godt synlig i Google sine søkeresultater? Da kan du komme langt ved å adoptere sjekkliste-strategien. Selvsagt kan du aldri sikre deg mot «crash & burn», MEN ved å lage sjekklister kan du forsikre seg om at innholdet du publiserer på nettsiden din er «søkemotoroptimalisert» og har de aller beste forutsetninger for å nå opp i Google og andre søkemotorer.
Her gir vi deg den ultimate SEO-sjekklista for 2017 i 9 punkter…
#1 – Fokuser på ett søkeord
Velg hvilket søkeord eller frase du ønsker at innlegget skal knyttes til. Skriver du en artikkel om «gitarer» ønsker du å vite nøyaktig hva folk søker etter.
Den enkleste måten å gjøre det på er å bruke Google Søkeordplanlegger (Keyword Planner) – et gratis verktøy som lar deg estimere søkevolum for potensielle nøkkelord/fraser. Søkeplanleggeren vil også foreslå relaterte søkeord som kanskje er bedre. MERK! Selv om Google Søkeordplanlegger er gratis må du først opprette en Adwords-konto samt aktivere en kampanje før du får tilgang.
Søker du på «gitar» i planleggeren vil du raskt se at nøkkelordet «gitarist» blir søkt etter 2900 ganger i måneden – langt oftere enn noe annet relatert søkeord. Du er likevel ikke klar til å gå løs på tastene riktig ennå. Du trenger fremdeles noe mer research…
#2 – Research – Studer konkurrentene
Nå som du vet hvilket nøkkelord du ønsker å konkurrere om, trenger du mer kunnskap om hvem du konkurrerer med.
Aktiver «privat nettlesing» (#Inkognito# i Chrome , «Privat» i Mozila og Safari) og gå til Google.no. Ved å velge privat nettlesing unngår du at Google tilpasser søkeresultatene basert på navigasjonshistorikken din.
Søk på nøkkelordet ditt og se hva som vises på side 1. Ignorer alle betalte treff som vises øverst. De 10 første «organiske» , ikke betalte treffene er konkurrentene dine. Hvilke svakheter har de? Kan du gjøre det bedre?
#3 – Skriv godt innhold
Nå som du vet hva konkurrentene har gjort må du gjøre det bedre. Dette er trolig den vanskeligste delen, men også den viktigste. Selve innholdet må fange.
Det spiller ingen rolle om du skriver et blogginnlegg, en produktbeskrivelse til nettbutikken din eller en landingsside som skal selge en bestemt tjeneste – innholdet du produserer må være bedre enn det konkurrentene har fått til. Hvis ikke vil hverken Google eller potensielle kunder legge merke til deg.
#4 – Bruk nøkkelordet i sideoverskriften
Dette er en no-brainer, men jeg tar det med. Sørg for at sideoverskriften inneholder nøkkelordet du har valgt deg ut.
I tillegg må selvsagt overskriften være interessant nok til at folk faktisk får lyst til å aktivisere musefingeren.
#5 – Bruk nøkkelordet i tittelen og i alt-teksten til bildet
Hvis innholdet ditt inkluderer bilder kan du bruke disse til å ytterligere sikre at Google forstår hva innholder ditt handler om. Det er 2 måter å gjøre dette på…
- Inkluder nøkkelordet i bildetittelen
- Inkluder nøkkelordet i alt-teksten (alt-tag)
I WordPress er dette en enkel sak. Gå nn i biblioteket, klikk på bildet og rediger. Alt-teksten er kort fortalt teksten som vises hvis bildet – av en eller annen grunn – ikke laster.
#6 – Bruk nøkkelordet i URL-en
Google bruker også sideadressen/URL-en til å finne ut hva innholdet ditt omhandler. Vi snakker da om teksten som kommer etter .no (.com, .org, .net, .pl eller hva du nå enn har for domene) Hvilke av følgende URL-er tror du Google finner mest informativ?
- www.lassesmusikk.no/123545-8
- www.lassesmusikk.no/gitarist